UEM Group dan KWSP hari ini mengumumkan yang mereka bersetuju untuk menyemak semula terma perjanjian konsesi tol dengan kerajaan, di mana tiada kenaikan tol di empat lebuh raya sehingga 2015 dan kerajaan tidak akan membuat sebarang pembayaran ganti rugi.
Pengarah Urusan /Ketua Pegawai Eksekutif UEM Group Datuk Izzaddin Idris berkata empat lebuh raya berkenaan adalah :
- Lebuh raya Utara Selatan (PLUS),
- Lebuh raya Utara Selatan Hubungan Tengah (ELITE),
- Lebuh raya Link Kedua Malaysia-Singapura (Linkedua)
- Lebuh raya Butterworth-Kulim (BKE).
- Kenaikan kadar tol di empat lebuh raya ini akan ditetapkan pada 5 peratus setiap tiga tahun
- Oleh itu pengguna bakal menghadapi kenaikan sebanyak 7 kali pada :
- 2019
- 2022
- 2025
- 2028
- 2031
- 2034
- 2037
Pada masa in kenaikan tol adalah :
- PLUS (10 peratus setiap tiga tahun)
- ELITE (10 peratus setiap tiga tahun)
- Linkedua (25 peratus setiap lima tahun)
- BKE (15-25 peratus setiap lima tahun)
- Jambatan Pulau Pinang (10 peratus setiap lima tahun)
- akan mengecualikan RM2.9 bilion dalam baki ganti rugi tertunggak semasa pembekuan kenaikan tol sehingga 2015, yang akan sebaliknya menyebabkan kerajaan menanggung RM3.6 bilion.
- RM 3.6 billion - RM 2.9 billion = RM 0.7 billion
1 billion = 1,000,000,000
3.6*1,000,000,000=3,600,000,000
2.9*1,000,000,000=2,900,000,000
0.7*1,000,000,000=700,000,000
Rujukan pengiraan :
Pembekuan kenaikan tol diumumkan Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak tahun lepas.
Tiada lanjutan tempoh konsesi yang akan berakhir pada Disember 2038 bagi:
- PLUS
- Linkedua
- ELITE
- BKE
- Jambatan Pulau Pinang
- ELITE (31 Mei, 2030)
- BKE (27 Jun, 2026)
- Jambatan Pulau Pinang (31 Dis, 2021).
Apabila selesai kelak:
- UEM akan memiliki 51 peratus perantara tujuan khas untuk pemerolehan berkenaan, PLUS Malaysia,
- KWSP 49 peratus.
Baki : 0 peratus
- UEM menguasai 38.5 peratus pegangan dalam PEB
- KWSP 12.4 peratus.
Baki : 49.1 peratus
No comments:
Post a Comment